Friday, November 20, 2009

Praktikal Diteruskan...

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Hari ni 20hb Jumaat 2009. Aku dan rakan2 aku Mal Ija dan Ayie meneruskan praktikal kami dengan jayanya di Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang. Mal dan Ija kat unit services aku dan Ayie kat bahagian perolehan dan katalog. Aku telah berjaya dengan jayanya mengecop hampir 400 ratus buku sepanjang aku berada di bahagian ni. Satu perkara yang boleh di banggakan sebagai seorang yang baru bermula macam aku. Kira Ayie pon cam aku la. Selama 4 hari aku cop buku dan semalam bermula la era katalog buku aku. Memang menarik, sebab aku belajar macam mana perpustakaan ni uruskan bahan atau koleksi untuk di katalogkan. Aku belajar guna istilah "copy cataloguing" dan gunakan copy cataloguing untuk katalog buku yang selama ini aku hanya dengar2 istilah ini di fact je di sebut oleh pensyarah2 aku. Sekarang aku dah mula belajar. Tapi copy cat pon ade kelemahan, coz kadang2 ade bahan senang la, kalau x de kene la buat sendiri cari dalam DDC atau LCSH. Dan kalau cari sendiri memang mencabar. Huhuhu. Hari ni aku teruskan aktiviti mengkatalog bahan tu. Harap2 bnyklah aku belajar dari bahagian pengkatalogan ni, sebab aku ni memang agak lembab gak la nak tangkap ape orang ajar ni. Harap2 ok la.m Ok la. X tahu nak merepek ape lagi. Salam...

1 comment: