Friday, October 9, 2009

Sejarah lalu..

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang

Setiap orang ade sejarah sendiri dalam hidup mereka. Samada ianya sejarah yang menarik atau tidak terpulanglah pada individu itu sendiri mentafsirkannya kerana sejarah itu berkaitan dengan hidupnya. Aku pon sama, ada sejarah lalu yang aku pon dah lupa dan yang masih ingat dan lekat dalam ingatan aku. Aku ingat lagi masa kecik2 dulu aku ni agak nakal gak, sampai ada bekas parut kat mata aku sebab gaduh ngan anak jiran aku dulu,pasal ape aku pon dah lupa. x silap aku perkara tu dah berlaku hampir 18 tahun dulu, x silap aku masa aku umur 5 tahun masa tu. Aku pon penah melakar sejarah sendiri dalam hidup aku masa aku sekolah rendah. Aku penah menang menang bola sepak bawah 10 thn peringkat daerah bentong tanpa melepaskan 1 gol pon pada pihak lawan. Masa tu aku sekolah kat bsekolah SKTF (sekolah kebangsaan Tuanku Fatimah). Masa ni gak la sekolah aku telah dipilih untuk jadi sekolah contoh dari segi pencapaian sukan untuk di letakkan dalam majalah didik. Bangga sekejap aku masa tu, lebih-lebih lagi sekolah aku tu telah berjaya mengalahkan sekolah pilihan juara masa tu, sekolah sulaiman. Masa sekolah rendah ni gak la bagi aku zaman kegemilangan aku dalam sukan, aku telah berjaya mewakili daerah bentong untuk lawan ngan daerah-daerah lain di pahang. Tapi malangnya aku baru baik demam campak masa main tu, so x leh perfom. Team aku kalah masa main daerah tu. Masa sukan sekolah pon aku berjaya gak, sebabnya kau telah mengumpul dekat 20 pingat sukan sekolah masa pemberian pingat di berikan. Bangga gak masa tu.hehe.Agak kecewa gak la masa tu. Sekolah menengah, x de ape yg menarik sebab aku hanya meningkat dari segi akademik je, sukan aku telah kurangkan sebab banyak cina so aku malas nk perform masa tu. Aku berjaya masuk kelas sains je masa aku sekolah menengah dulu. Kira bangga la gak sebab sekolah aku tu budak melayu nak masuk kelas tu sukar sangat, selalu cina je ramai, tapi masa aku masuk tu melayu sama ramai je ngan cina sampai pengetua aku masa tu kata kelas aku tu kelas bersejarah selama dia jadi pengetua kat situ orang melayu x pernah ramai cam tu. Tapi tu cite dulu, sekarang aku dah sampai kat university dan kat sini banyak lagi yang aku dapat untuk dijadikan sebagai sebahagian sejarah hidup aku. Apa-apahal pon "remember our roots" agar kita tak terpesong jauh dari hidup kita sendiri.

Allahualam...

No comments:

Post a Comment