Tuesday, June 28, 2011

Di Mana Keadilan...

Aku x tahu nak jawab keadilan yang macam mana di cari orang ramai. Ape yg aku tahu setiap orang ade definisi sendiri tentang keadilan. Bagi aku, selagi seseorang amanah dan tidak menipu masih boleh la di katakan adil. tapi kalau dok menipu, agama x ikut, berlagak dan x amanah bagaimana ade amanah kat c tu. Dalam Islam adil tu bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. maksudnya kalau menulis guna pen mesti tulis atas kertas bukan conteng2 kat dinding dan sebabkan kotor kat dinding tu tanpa sebab. Itu adil dalam Islam. Dalam Bahasa Melayu adil itu saksama, sama rata, sama berat, tidak berat sebelah, tidak memihak, tidak pilih kasih, berkecuali, seimbang, setimpal, setimbal, setara, sebanding;,(di ambil dari Kamus Dewan Online). meaning, segala yg di buat tu mesti lah ada timbang tara dan tidak menykitkan hati mana2 pihak. Bagi aku adil dalam Islam lebih tepat maksudnya, kerana kalau di fahami dengan lebih dalam lagi kita akan dapati maksud adil dalam Islam lebih spesifik dari adil dalam BM. Contohnya : Aminah abil jurusan Jururawat dan meminta bekerja di bahagian tersebut, tup2 dapat kerja Redicare? cam ne tu? kalau ikut Islam ini memang x adil sebab x meletakkan sesuatu pada tempatnya. Kalau ikut adil BM mana nak cari adil x adilnya betul x? Mungkin boleh abil setara tapi tetap x kuat hujah tu. Jadi kawan2 yg membaca blog ni fikir2kan lah dan selamat beramal..

Aku masih di sini...

No comments:

Post a Comment