Tuesday, September 29, 2009

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Alhamdulillah syukur pada tuhan yang masih memberi peluang untuk aku menulis dalam ruangan blog aku sendiri ni. Dalam hidup menjadi seorang insan kita tidak akan terlepas dari melakukan salah dan silap samada kita sedar atau tidak sedar. Semua ini adalah ketentuannya kita tidak boleh terlepas dari perkara sebegini. Kalau kita berdosa dengan ALLAH kita perlu lah memohon keampunan kepadanya dengan sebenar-benar taubat. Insyaallah ALLAH akan memaafkan semua kesalahan kita kerana ALLAH maha pengampun lagi maha penyayang. Selagi kita tidak syirik kepadanya selagi itu kita masih berpeluang untuk menerima keampunan daripanya. Tetapi sekiranya kita membuat kesalahan itu dengan manusia atau bahasa mudahnya sesama manusia, hendaklah kita memohon kemaafan daripada orang yang kita membuat kesalahan tersebut. Kerana dosa sesama manusia hanya boleh di maafkan oleh orang yang kita memohon kemaafan tersebut. Sekiranya kita sudah memohon kemaafan dan pihak tersebut tidak menerima kemaafan kita, serahlah segalanya pada ALAH untuk menentukan tentang status maaf kita tersebut. Kerana hanya ALLAH lah yang berhak menentukan sesuatu. Jadi di hari baik dan bulan baik ni aku nak memohon maaf pada kawan-kawan sahabat handai yang mengenali aku. Aku ingin memohon kemaafan sekiranya aku ada tersalah kata, termakan, termaki termengumpat atau ape sahaja kesalah yang boleh membuat kalian terasa hati dengan perbuatan aku tu, aku mohon maaf banyak-banyak. Halalkan makan minum aku sekiranya aku ada termakan dan terminum benda-benda makanan dari kalian. Sesungguhnya aku pon macam insan-insan lain yang tidak pernah lari dari melakukan kesalahan. Maaf semaaf-maafnya dari aku. Aku doakan semoga kalian semua sentiasa di limpahi rahmat dari ALLAH ta'ala. Insyaallah..

Allahualam....(sesungguhnya ALLAH yang maha mengetahui akan sesuatu perkara itu)

No comments:

Post a Comment