Sunday, May 15, 2011

L+I+F+E


Tertanya2 aku sekarang, ape yang manusia cari dalam hidup ni. Duit, Kuasa, Pangkat, Darjat, Perempuan atau Agama... kalau tengok sekeliling sekarang nih, boleh di simpulkan semuanya macam lebih menjurus kepada duit. Maksudnya, hidup untuk dapat kan duit dan kumpul harta... Aku x kata semua cuma pada pandangan aku kebanyakkan org di sekeliling aku sekarang nih bekerja untuk dapat duit dan kumpul harta. Sebabnya, jika di selak bab2 sembahyang dan beribadah ni ramai yg abik mudah. Sembahyang dh nak abis waktu baru terkejar2 nak sembahyang. Sebab kene buat g tu kerja bnyk dan boss nk cepat. Kalau lambat boss marah... so kene siapkan. Jadi dapat aku simpulkan kat c ni, panggilan boss lebih bermakna dari panggilan ALLAH, sebabnya ALLAH xde depan mata bagi arahan soh sembahyang, yang bagi arahan boss, so buat bossnya dulu lepas tu baru buat ALLAHnya tuntutan. Tapi yg peliknya bila di tergur ke atau cuba perbetulkan, maka akan timbullah ayat cam ni " ko x paham kerja aku, so kalau ko paham ko tahu la cam ne" so kalau cam ni nk wat cam ne. sebabnya boss dia tu pon Islam juga. Cuma x tahu dia Islam sedang mana je. Ade yg lain lak tu jawatan tinggi melangit, bila waktu sembahyang soh jadi imam, elok je soh orang len, "awak la jadi, Saya ma'mum pun x pe"... pulak, kalau bab kerja org salah kemain marahnya, bila bab sembahyang soh jadi imam x nak lak. ingat dah perfect kerja dunia (kononya la), agama perfect jugak, rupanya x jugak. Sepatutnya dia boss dia la jadi imam sebab dalam Islam tu sape yang jadi Imam ni taraf boss. So boss2 patutnya paham. Dia boss, sepatutnya bab2 agama ni dia la kene tunjuk yg dia ni berkebolehan untuk jadi imam dan bukan boss untuk perkara dunia je.

Mungkin la dh budaya kat Malaysia nih yang penting bukan org yg beragama memerintah, yang lebih penting adalah org tu belajar luar negeri, pandai bahasa Inggeris dan kononya hebat memerintah walaupon agama sekadar boleh2 je. X paham aku... aku rasa kat Malaysia ni ketua Negeri yang aku tahu yg jadi Imam adalah 2 negeri kot x silap aku. Yang len semua harap ke Imam masjid negeri belaka sebabnya mayb x thu jadi imam atau sibuk dengan urusan dunia sebab nanti mati nk bawak duit sekali an pangkat, tu risau tu. Mungkin la org gini pk nanti mati kalau ade duit leh la rasuah Malaikat jgn pukul atau tnya soalan coz bnyk duit kan pedehal nk takut malaikat pukul atau tnya. ni akunye pendapat je la...

Bagi aku aku tetap akan sokong golongan yang inginkan org beragama memerintah lebih2 agama Islam la. sebanya org2 beragama ni tahu halal haram, tahu hukum hakam so masalah macam rasuah dan pelbagai lagi leh cegah dh x perlu dh nk berarak di jalan raya kata korupsi sana sini la ape la... so ni just my thought. Kalau ade x setuju terpulang... kerana "semana kaya atau besar tetap ALLAHUAKHBAR"...                         
***"Allah sentiasa bersama org benar dan sabar"

No comments:

Post a Comment