Wednesday, March 3, 2010

Masalah sosial

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Aku x paham tol dengan keadaan rakyat di negara kita sekarang nih. Lebih-lebih lagi orang Melayu yang beragama Islam. Aku rasa ramai orang Melayu ni mengaku je Islam tapi dia x paham pon Islam itu pe. Aku rasa la. Contoh kes buang bayi, penderaan kanak2 bakar surau semua tu kebanyakkan orang Melayu yang beragama Islam. Aku bukan nak salah kan orang Melayu cuma agak kecewa kerana orang Melayu sendiri tak nak ubah paradigma lebih2 lagi hal tentang ke agamaan nih dan lebih2 lagi hal yang berkaitan akidah nih. Aku sedih tol dengar cite pasal bayi kene bakar la, kene buang la dan macam2 lagi.

Baru2 nih kita dikejutkan dengan kisah Adik Syafia Humairah Sahari 3 tahun yang telah di dera sehingga mati oleh kekasih emaknya sendiri (seperti yang diberitakan dalam akhbar). Kesian betul aku ngan budak tu bila ade berita mengatakan yang budak tu penah di cap dengan bola oleh lelaki durjana tuh. Lepas tu ibunya diberitakan juga bersekedudukan dengan kekasihnya itu. Tak paham aku, aku tengok emak dia pakai tudung mean dia orang yang beragama tapi nape mak dia leh jadi g tu lak. Aku rasa bumi ni mungkin dah nak kiamat rasanya. Sebab kes2 macam ni dah jadi macam kes main2 je. Boleh di katakan hari2 ada kes buang bayi dera budak, rogol budak malah ada berita yang melapor seorang wanita sanggup bersekongkol dengan balakdia x silap aku untuk bunuh anak dia sendiri. X paham aku anak dia sendiri nak bunuh. Dah tahu x suke budak tu hantar la ke rumah kebajikan masyarakat. Ni sanggup membunuh.

Aku rasa masalah bagi orang Melayu Islam untuk kurangkan kes2 macam ni ialah laksanakan hukum hudud. Hukum yang di buat Oleh ALLAH sendiri. Kalau pakai undang2 manusia nih aku rasa dah macam x jalan dah. Sebab makin menjadi2 jahatnya walaupon dah banyak kene tangkap. Aku harap kalau ade orang baca ape yang aku tulis nih korang pon setuju kalau hukum hudud ini dilaksanakan. Semoga ALLAH memberi hidayah kepada mereka yang zalim2 ini untuk bertaubat. Amin...

4 comments:

  1. org skunk x kire pakai tudung ke x nk taw baik atau sebaliknyer hatta....kdg2..kiter rasa mcm dak tue sosial giler x baik rupenyer...yg kiter tgk mak aiii...baik...sopan santun..tp hampeh lak...yg penting niat n hati budi...manusia skrg dah x igt hukum hakam..sumer pakai taram semcm...aku pon x der lah baik maner pon...tp x lah sekejam manusia yg giler tue...baby tue..ank patung ker..ank patung pon aku syg...kucing aku tue..aku luper bg mkn pon aku mintak maaf...

    hukum hudud...cumer mslhnyer negara kiter negara majmuk...diorg x fhm hukum kiter..diorg akan anggap perkara tue sbg satu penderaan keatas manusia..tu yg prob...mmg islam agama rasmi...tp ko faham2 jerk lah...sikit punyer isu pon ley jd huru hara kan

    ReplyDelete
  2. Betul2 yg pasal isu2 tu aku sokong.Aku berharap kerajaan usaha la sebaik mungkin untuk adakan hukum tuhan tu pada org Islam nih. Pasal cam dah parah jek dah aku nengok org islam nih. tu la aku pon x paham ngan orang2 melayu beragama islam nih, kalau kurang agama pon xkan la xde hati perut. budak kot kalau org tua aku x kisah sangat. Kucing pon sayang anak. Manusia ni x tahu la aku.

    ReplyDelete
  3. aku rasa manusia yg mcm tue bek di campak kat planet yg x der penghuni..hahah

    ReplyDelete
  4. Betul2 anta kat planet nameck. hahahaha

    ReplyDelete